ζευγαρι σε αυτοκινητο οπου ο οδηγος κοιταει το κινητό του

Σημειώσεις για την ανθρωποκτονία εξ' αμελείας

ΤΗΣ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥ ΣΟΦΙΑΣ ΤΡΕΚΛΗ

Με αφορμή το τρομακτικό & θανατηφόρο ατύχημα που έλαβε χώρα στις 27/02/2017, η Σοφία Τρεκλή, δικηγόρος Αθηνών, μοιράζεται μαζί μας τις σημειώσεις της. Το ατύχημα συνέβη μεταξύ ενός σταθμευμένου αυτοκινήτου σε πάρκιν στην εθνική οδό και ενός ακόμα αυτοκινήτου που καθώς έμπαινε στο πάρκιν έπεσε με ταχύτητα πάνω στο σταθμευμένο όχημα. Το αποτέλεσμα ήταν να σκοτωθούν όλοι οι επιβαίνοντες και στα 2 αυτοκίνητα.

Α. Εισαγωγή

Το τρομακτικό θανατηφόρο ατύχημα που έλαβε χώρα στην Ε.Ο Αθηνών – Λαμίας στο 84ο χιλιόμετρο, κοντά στο Ύπατο Θηβών, την Κυριακή της 27ης Φεβρουαρίου 2017, περίπου στις 4 μ.μ. είχε σαν αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους τέσσερις νέοι άνθρωποι και να συγκλονιστεί όλη η χώρα μας.


Υπό το βάρος της σκιάς των ανθρώπων που έχασαν την ζωή τους, και γνωρίζοντας, πως θύμα και θύτης από τροχαίο, μπορεί, ανά πάσα στιγμή, να γίνει ο κάθε ένας από εμάς που κυκλοφορούμε στον δρόμο ή στο πεζοδρόμιο, θέλησα να γράψω το παρόν άρθρο ελπίζοντας ότι έστω και ένας από τους αναγνώστες θα προβληματιστεί, θα αντιληφθεί την σημαντικότητα της επιλογής μας να είμαστε νομοταγείς, ειδικά όταν οδηγούμε και , ενδεχομένως , να αποτινάξει από πάνω του κακές συνήθειες.


Ο στόχος του άρθρου λοιπόν είναι να εξηγήσει με απλό καθημερινό τρόπο πως η επιλογή της νομιμότητας ή μη στην οδήγησή μας, στην καθημερινότητά μας, πολλές φορές, είναι θέμα ζωής ή θανάτου και συγχρόνως πόσο απλό είναι να είμαστε νομοταγής και να πολεμήσουμε την θλιβερή πρωτιά της Ελλάδας στα τροχαία ατυχήματα.


Β. Νομικό πλαίσιο

Ο Ποινικός Κώδικας είναι αυτός που μας λέει πότε είναι παράνομη και καταλογιστέα μια πράξη και ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας μας λέει τους κανόνες που οφείλουμε πεζοί και οδηγοί να τηρούμε κατά την κυκλοφορία μας.


Για τον λόγο αυτό γίνεται μια παράθεση βασικών άρθρων τόσο του Ποινικού Κώδικα, άρθρα 28 αμέλεια και άρθρο 302 παρ. 1, όσο και του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, άρθρο 12 και 19 .


Αυτά τα δύο άρθρα σε συνδυασμό με τον ΚΟΚ και κυρίως τα άρθρα 12 αρ.1 και 19, είναι τα βασικά άρθρα που βρίσκει κανείς στο σκεπτικό των αποφάσεων του Αρείου Πάγου, και κάθε άλλου δικαστηρίου, και αφορούν Ανθρωποκτονία εξ αμελείας.


Γ. Επεξήγηση

Τι σημαίνουν όμως αυτά ; Πως εφαρμόζονται τα παραπάνω στην πραγματική ζωή, εκείνη που ζούμε και όχι αυτή που γράφουν τα βιβλία και οι κώδικες; Αυτό το αμέλεια τι σημαίνει;

Ο βασικός κανόνας λέει ότι για την θεμελίωση του εγκλήματος της ανθρωποκτονίας από αμέλεια πρέπει να έχουμε:


α. Θάνατο κάποιου (χωρίς θάνατο δεν μπορούμε να μιλάμε για ανθρωποκτονία)


β. ο οδηγός του αυτοκινήτου να μην κατέβαλε την επιβαλλόμενη προσοχή ( αυτή που πρέπει όλοι αντικειμενικά να έχουμε όταν είμαστε στον δρόμο)


γ. ο οδηγός να μπορούσε να προβλέψει και να αποφύγει το αξιόποινο πράγμα, βάση των δικών του ικανοτήτων το οποίο, από έλλειψη της προαναφερομένης προσοχής, είτε δεν προέβλεψε είτε το προέβλεψε ως δυνατό, πίστευε όμως ότι δεν θα επερχόταν.


δ. να υπάρχει αιτιώδης σύνδεσμος μεταξύ της πράξης ή παράλειψης και του αξιόποινου αποτελέσματος.


Δηλαδή; Πότε θεωρεί ο νόμος υπεύθυνο κάποιον για ανθρωποκτονία εξ αμελείας;


1. Όταν ο οδηγός δεν πρόσεχε αντικειμενικά.
Δηλαδή αυτός που μιλάει στο κινητό την ώρα που οδηγεί ή που γράφει μηνύματα και οργανώνει κάτι στην δουλειά ή γράφει στα παιδιά του ότι έρχεται να τα πάρει, ή που αντί να σταματήσει το αυτοκίνητο που οδηγεί στην άκρη του δρόμου προσπαθεί εν κινήσει να πάρει κάτι από το πίσω κάθισμα, αυτός αντικειμενικά δεν προσέχει.


2. Όταν ο οδηγός πρόσεχε αλλά όχι βάση των δικών του ικανοτήτων.
Δηλαδή άλλη απαίτηση έχει ο νόμος από τον οδηγό αγώνων και άλλη απαίτηση από τον νέο οδηγό που μόλις πήρε το δίπλωμα οδήγησης,


3. Όταν ο οδηγός μπορούσε να αποφύγει το αξιόποινο πράγμα.
Δηλαδή αν ο οδηγός μπορούσε να κάνει κάποιον ελιγμό για να αποφύγει την σύγκρουση, είχε χώρο και μπορούσε να στρίψει το τιμόνι δεξιά ή αριστερά χωρίς να χτυπήσει άλλο αυτοκίνητο ή άλλο διερχόμενο πεζό.


4. Όταν από έλλειψη της προαναφερόμενης προσοχής, ο οδηγός είτε δεν προέβλεψε (άνευ συνειδήσεως αμέλεια), είτε το προέβλεψε ως δυνατό, πίστευε όμως ότι δεν θα επερχόταν (συνειδητή αμέλεια)


Δηλαδή εγώ ο μέσος άνθρωπος που οδηγώ στον δρόμο και γράφω παράλληλα ένα μήνυμα στο κινητό μου γιατί με περιμένουν οι φίλοι μου και δεν σταματάω στην άκρη να το γράψω και να συνεχίσω (γιατί βιάζομαι βρε αδερφέ) εκείνη την ώρα ξέρω ότι μπορεί να προκαλέσω ένα ατύχημα και όμως συνεχίζω την πορεία μου. Αποδέχομαι ότι μπορεί να προκαλέσω ατύχημα. Αν εκείνη την ώρα προκαλέσω ατύχημα και εξαιτίας του ατυχήματος σκοτωθεί άνθρωπος, θα βρεθώ κατηγορούμενος για ανθρωποκτονία εξ αμελείας.


Εντυπωσιακό το πόσο εύκολα μπορεί να χαλάσει η μέρα ενός ανθρώπου από την δική του επιλογή και όχι από την συμπεριφορά των άλλων έτσι δεν είναι;


Πόσο εύκολα η μέρα που ήταν σχεδιασμένη για να πάμε π.χ. για έναν καφέ καταλήγει σε έναν θρήνο για το θύμα αλλά και για μένα τον θύτη, αφού θα έχω σκοτώσει κάποιον επειδή απλά δεν σταμάτησα να γράψω ένα μήνυμα με την ησυχία μου και να συνεχίσω τον δρόμο μου ή επειδή ήθελα να πιώ το αναψυκτικό μου την ώρα που οδηγούσα…..


Και θα μου πει κανείς έλα μωρέ θα βρω έναν καλό δικηγόρο και θα ξεφύγω. Θα μου βρει ελαφρυντικά. Και όμως …..δεν είναι έτσι τα πράγματα. Η πραγματική ζωή και οι αποφάσεις των Δικαστηρίων απέχουν πολύ από την τηλεοπτική ενημέρωση.


Δ. Τεκμηρίωση με αποφάσεις του Αρείου Πάγου

1) Καταδικαστική απόφαση

Στο τέλος του κειμένου θα βρείτε την απόφαση του Αρείου Πάγου με αριθμό 1249/2016 όπου, δικηγόρος, καταδικάστηκε για ανθρωποκτονία εξ αμελείας, επειδή ξεπάρκαρε το αυτοκίνητό του χωρίς να ελέγξει ότι μπορούσε να ξεπαρκάρει «… χωρίς κίνδυνο των χρηστών της οδού που κινούντο πίσω του με αποτέλεσμα να παρεμβληθεί στην πορεία της όπισθεν κινούμενης μοτοσυκλέτας, που κινείτο με ταχύτητα περίπου 45-50 χιλ. την ώρα.» όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η απόφαση.


Ελπίζω να αλλάξατε γνώμη για το πόσο εύκολα θα αθωωθεί κάποιος. Όταν ξεπαρκάρουμε σύμφωνα με το άρθρο 21 παρ. 1 ΚΟΚ πρέπει να ελέγχουμε πρώτα.


Τι του καταλόγισε το Ανώτατο Δικαστήριο της χώρας μας του ανθρώπου αυτού, που καλοκαίρι ήθελε ενδεχομένως να πάει στην θάλασσα; Ότι μπορούσε ο συγκεκριμένος οδηγός να δει αν κάποιος ερχόταν και δεν το έκανε. Δηλαδή απλά δεν κοίταξε τον καθρέφτη του πριν ξεπαρκάρει.


Από την παρεμβολή αυτή, δηλαδή επειδή δεν κοίταξε αν ερχόταν κάποιος, ο οδηγός της μοτοσυκλέτας που πράγματι διερχόταν εκείνη την στιγμή έπεσε.


Και κοιτάξτε κάτι εξαιρετικά ενδιαφέρον.


Από την πτώση αυτή τραυματίστηκε στο πόδι ο οδηγός της μοτοσυκλέτας.


Από τον τραυματισμό στο πόδι, αν και έλαβε ειδική φαρμακευτική αγωγή, δημιουργήθηκε θρόμβος.


Από τον θρόμβο έπαθε πνευμονική εμβολή και πέθανε ο οδηγός της μοτοσυκλέτας.


Και με τον τρόπο αυτό ο οδηγός του αυτοκινήτου που δεν κοίταξε το καθρεφτάκι του πριν ξεπαρκάρει βρέθηκε ένοχος για ανθρωποκτονία εξ αμελείας και καταδικάστηκε!!!


Και έτσι έχουμε εκ των υστέρων ένα μεγάλο Αν. Αν είχε κοιτάξει το καθρεφτάκι. Αν…. Η ζωή του ιδίου και του οδηγού της μοτοσυκλέτας θα ήταν εξαιρετικά διαφορετική.


Κανένας δεν συνέχισε απλά την ζωή του. Επειδή κάποιος δεν κοίταξε σε έναν καθρέφτη, επειδή δεν έκανε το σωστό σέρβις του αυτοκινήτου του, επειδή δεν σταμάτησε στην άκρη του δρόμου για να γράψει μήνυμα στο κινητό του, επειδή δεν αγνόησε το τηλέφωνο που χτύπαγε και δεν είπε : «Αστο βρε μεγάλε για μετά, για όταν φτάσεις», επειδή θεώρησε ότι μπορεί να κάνει δύο πράγματα συγχρόνως ενώ οδηγεί , επειδή ήθελε να πιεί μια γουλιά καφέ, επειδή…. επειδή…. επειδή….


Και θα πει κανείς μα θα τρελαθούμε τώρα; Είναι δυνατόν; Αν έρθει και πέσει κάποιος απάνω μου θα φταίω εγώ;

Όχι.

Δεν θα έχεις ευθύνη λένε τα δικαστήρια αν τήρησες τους κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.


Τα δικαστήρια κρίνουν την συγκεκριμένη περίπτωση κάθε φορά. Τις πραγματικές περιστάσεις κάτω από τις οποίες έγινε ένα τροχαίο ατύχημα, τις συνήθειες που επικρατούν στις συναλλαγές, την κοινή πείρα, την συνήθη πορεία των πραγμάτων και την λογική, την κατάσταση της οδού, και την ύπαρξη ή όχι φωτισμού αυτής, την ταχύτητα με την οποία κινείται ένα αυτοκίνητο, την πορεία του θύματος, από ποια απόσταση είδε ο θύτης το θύμα, εάν το είδε, για να μπορεί να κριθεί εάν μπορούσε να κάνει κάποιον αποφευκτικό ελιγμό και ποιόν και προς ποιο σημείο της οδού, εάν ο οδηγός παραβίασε κάποιον κανόνα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.


2) Αθωωτική απόφαση

Ενδεικτική είναι η απόφαση του Αρείου Πάγου με αριθμό 672/2011 που βρίσκεται και αυτή στο τέλος του κειμένου* σύμφωνα με την οποία όταν οδηγός αυτοκινήτου οδηγούσε με κανονική ταχύτητα, τηρώντας όλους τους κανόνες του ΚΟΚ, σκότωσε κάποιον επειδή το θύμα, οδηγώντας μεθυσμένος, έπεσε με το μηχανάκι του πάνω στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου του τότε επειδή ο οδηγός του αυτοκινήτου τήρησε όλους τους κανόνες του ΚΟΚ, επειδή δεν μπορούσε να αντιληφθεί ως μέσος άνθρωπος ότι κάποιος μεθυσμένος που έτρεχε θα πέσει πάνω του, επειδή δεν μπορούσε να κάνει κάποιον αποφευκτικό ελιγμό, επειδή το θύμα μόνο δεν είχε τον πλήρη έλεγχο του οχήματός που οδηγούσε αφού οδηγούσε σε πλήρη μέθη, επειδή κατά αντικειμενική κρίση, επειδή λόγω των συνθηκών (σκοτεινός δρόμος) ήταν αδύνατον να αντιληφθεί από πριν το πόσο κοντά της είχε έρθει και έτσι να κάνει αποφευκτικό ελιγμό και με τον τρόπο αυτό δεν στοιχειοθετείται το έγκλημα της ανθρωποκτονίας εξ αμελείας.


Και επειδή δεν υπάρχει αιτιώδης σύνδεσμος μεταξύ του θανάτου του οδηγού της μοτοσυκλέτας και της νόμιμης οδήγησης της οδηγού του αυτοκινήτου η οδηγός του αυτοκινήτου δεν είναι υπόλογη απέναντι στον νόμο.


Ε. ΚΟΚ

Να δούμε λοιπόν τι λέει αυτός ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας;

Να δούμε τι θυμόμαστε εμείς οι οδηγοί αλλά και εμείς οι πεζοί;

Και αναφέρω και τους πεζούς γιατί σύμφωνα με τις στατιστικές σε βαθμό13% για τα ατυχήματα ευθύνονται και οι πεζοί!!! Να θυμηθούμε τι πρέπει να κάνουμε στην καθημερινότητα ώστε αυτή η θλιβερή πρωτιά να σταματήσει να υφίσταται στην χώρα μας; Γιατί της Ελλάδας δεν της φτάνει η οικονομική κρίση, η έλλειψη γεννήσεων έχουμε και τους νέους ανθρώπους που χάνουν τις ζωές τους και ξεκληρίζονται ολόκληρες γενιές.


‘Όλο το γένος μιας οικογένειας μπορεί να σταματήσει να υπάρχει επειδή κάποιος δεν ακολούθησε τον ΚΟΚ.


Συνειδητοποιούμε άραγε ότι τα παιδιά που δεν βάζουν ζώνη στο πίσω κάθισμα κινδυνεύουν περισσότερο μέσα στο αυτοκίνητό μας απότι θα κινδύνευαν αν τα είχαμε αφήσει βράδυ μόνα στο σπίτι. Καταλαβαίνουμε ότι αν τα παιδιά δεν τα βάλουμε στο ειδικό κάθισμα του αυτοκινήτου ή τα τοποθετήσουμε μπροστά στο κάθισμα του συνοδηγού κινδυνεύουν περισσότερο από όσο θα κινδύνευαν αν τα αφήναμε μόνα τους να πάνε στο φροντιστήριο των αγγλικών;


Αντιλαμβανόμαστε ότι οι λόγοι για τους οποίους οι Ελληνικοί Δρόμοι δεν είναι ασφαλείς οφείλεται στην συμπεριφορά του κάθε ένα από εμάς;


Για να δούμε; Πόσοι από εμάς μπορούν να απαντήσουν σε απλές ερωτήσεις που τίθονται κατά την διάρκεια των εξετάσεων για την λήψη άδειας οδήγησης;



ΣΤ. Πότε κάποιος θεωρείται μεθυσμένος;

Την συγκέντρωση των 0,50 gr/l στο αίμα μπορεί κάποιος να την φτάσει με κατανάλωση 490ml μπύρας, 200 ml κρασιού, 60 ml ούζου, 55ml ουίσκι ή βότκας. Με λίγα λόγια όσο μεγαλύτερη είναι η περιεκτικότητα ενός ποτού σε αιθυλική αλκοόλη τόσο λιγότερη ποσότητα είναι ικανή για να μας οδηγήσει στο νόμιμο όριο.

Διαβάστε εδώ όλο το άρθρο του Γρηγόρη Λέον (Προέδρου Ελληνικής Ιατροδικαστικής Εταιρίας) στο site "Iatropedia" για τη χρήση του οινοπνεύματος


Tι σημαίνει αυτό;

Περίπου 2 μπύρες ή 2 ποτήρια κρασί ανά 100 κιλά!!

Όποτε μια κοπέλα 60 κιλά με 2 ποτήρια κρασί έχει υπερβεί το όριο!!!!

Εντυπωσιακό;


*Ακολουθούν ενδιαφέροντες διαδικτυακοί εξωτερικοί σύνδεσμοι και ο Νόμος 2696/1999 ΚΟΚ:

 

Απόφαση Άρειου Πάγου 672/2011 (ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ - Δ)

Απόφαση Άρειου Πάγου 1249/2016 (ΠΟΙΝΙΚΕΣ - Ε)

Η συνέντευξη του συζύγου και πατέρα, Υπατίου, στην Ζήνα Κουτσελίνι

Άρθρο για τα στοιχεία που παρουσίασε στη Μόνιμη Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας της Βουλής ο Αναστάσιος Μαρκούζος, γνωστός ως «Ιαβέρης»

Άρθρο στο Contra.gr με την "Εκρηξη" Ιαβέρη: Ο Έλληνας τρίβλακας οδηγός με κινητό, τσιγάρο και καφέ!

Άρθρο στο Greece.greekreporter.com: Experts’ Report: Porsche Causing the Death of 4 was Speeding at 320 km/h (video)

Στατιστικά στοιχεία τροχαίας α' εξαμήνου 2017


Ακολουθεί → KOK ν. 2696/1999 (Κ.Ο.Κ.)

Ν 2696/1999: ΚΩΔΙΚΑΣ ΟΔΙΚΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ

Βλ.και άρθρο 31 Ν.3904/2010 (272380)

Αρθρο :42

Πληροφορίες Νομολογίας & Αρθρογραφίας :148

Κατ'Εξουσιοδότηση εκδοθείσα Νομοθεσία : 2

Προισχύσασες μορφές άρθρου :3

Αρθρο 42

Οδήγηση υπό την επίδραση οινοπνεύματος, φαρμάκων ή τοξικών ουσιών

1. Απαγορεύεται η οδήγηση κάθε οδικού οχήματος από οδηγό, ο οποίος κατά την οδήγηση του οχήματος βρίσκεται υπό την επίδραση οινοπνεύματος, τοξικών ουσιών ή φαρμάκων που σύμφωνα με τις οδηγίες χρήσης τους ενδέχεται να επηρεάζουν την ικανότητα του οδηγού. Ο ελεγχόμενος οδηγός θεωρείται ότι βρίσκεται υπό την επίδραση οινοπνεύματος όταν το ποσοστό αυτού στον οργανισμό είναι από 0,50 γραμμάρια ανά λίτρο αίματος (0,50
gr./l) και άνω, μετρούμενο με τη μέθοδο της αιμοληψίας ή από 0,25 χιλιοστά του γραμμαρίου ανά λίτρο εκπνεόμενου αέρα και άνω, όταν η μέτρηση γίνεται στον εκπνεόμενο αέρα με αντίστοιχη συσκευή αλκοολομέτρου. Με κοινές αποφάσεις των Υπουργών Υγείας και Πρόνοιας, Δημόσιας Τάξης και Μεταφορών και Επικοινωνιών μπορεί να ορισθεί και μικρότερο ποσοστό από το αναφερόμενο στο προηγούμενο εδάφιο, να
καθοριστούν ειδικές κατηγορίες οδηγών με μικρότερα ποσοστά, προσαρμοζόμενων αναλόγως και των ορίων της παραγράφου 7, να εξειδικεύονται τα όρια τοξικών ουσιών ή φαρμάκων της παρούσας παραγράφου που ενδέχεται να επηρεάζουν την ικανότητα του οδηγού και να καθορίζονται οι επιστημονικοί τρόποι και η διαδικασία διαπίστωσης της
χρήσης οινοπνεύματος, τοξικών ουσιών ή φαρμάκων κατά τις παραγράφους του παρόντος άρθρου, καθώς και κάθε σχετική λεπτομέρεια.


2. Τα αρμόδια αστυνομικά και λιμενικά όργανα μπορούν κατά περίπτωση να ασκούν έλεγχο για τη διαπίστωση ύπαρξης, στον οργανισμό των οδηγών, οινοπνεύματος, τοξικών ουσιών ή φαρμάκων κατά την προηγούμενη παράγραφο, οι δε Οδηγοί υποχρεούνται να δέχονται τον έλεγχο αυτόν.


3. Σε περίπτωση θανατηφόρου τροχαίου ατυχήματος ο έλεγχος για τη διαπίστωση ύπαρξης στον οργανισμό οινοπνεύματος, τοξικών ουσιών ή φαρμάκων, κατά την παράγραφο 1 του παρόντος άρθρου, γίνεται υποχρεωτικά με αιμοληψία από τα θανόντα πρόσωπα, ως και από τους ζώντες, εκτός και αν για τους τελευταίους ειδικοί παθολογικοί λόγοι δεν το επιτρέπουν, οπότε στην περίπτωση αυτή η μέτρηση γίνεται, για μεν το οινόπνευμα στον
εκπνεόμενο αέρα με τη συσκευή αλκοολομέτρου, για δε τις τοξικές ουσίες και φάρμακα με τη λήψη ούρων ή άλλο πρόσφορο μέσο. Για την ύπαρξη ή μη των προβαλλόμενων αυτών λόγων χρειάζεται Ιατρική πιστοποίηση από δημόσιο νοσοκομείο.


4. Σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος με σωματικές βλάβες ο έλεγχος για τη διαπίστωση ύπαρξης στον οργανισμό οινοπνεύματος γίνεται είτε στον εκπνεόμενο αέρα με αντίστοιχη συσκευή αλκοολομέτρων είτε με αιμοληψία.


5. Στους τροχονομικούς ελέγχους στο δρόμο ή σε τροχαία ατυχήματα χωρίς σωματικές βλάβες, ο έλεγχος για τη διαπίστωση ύπαρξης στον οργανισμό οινοπνεύματος γίνεται στον εκπνεόμενο αέρα με αντίστοιχη συσκευή αλκοολομέτρου, για δε τη διαπίστωση ύπαρξης τοξικών ουσιών ή φαρμάκων της παραγράφου 1 του παρόντος γίνεται με τη χρησιμοποίηση κάθε κατάλληλου επιστημονικού μέσου. Η διαπίστωση του ποσοστού συγκέντρωσης
οινοπνεύματος σε ατύχημα πεζού, στις περιπτώσεις της παρούσας και των δύο προηγούμενων παραγράφων, διαπιστώνεται με τον ίδιο τρόπο.


6. Με την επιφύλαξη του τελευταίου εδαφίου της παραγράφου 3, όποιος αρνείται να υποβληθεί σε έλεγχο για τη διαπίστωση ύπαρξης στον οργανισμό του οινοπνεύματος, είτε δια αιμοληψίας είτε με τη χρήση συσκευής αλκοολομέτρου, τεκμαίρεται ότι η συγκέντρωση οινοπνεύματος στο αίμα του είναι άνω του 1,10 gr/l σύμφωνα με τη μέθοδο της αιμοληψίας. Επίσης όποιος αρνείται να υποβληθεί σε έλεγχο για τη διαπίστωση ύπαρξης
τοξικών ουσιών ή φαρμάκων στον οργανισμό τεκμαίρεται ότι βρίσκεται υπό την επίδραση τοξικών ουσιών ή φαρμάκων που σύμφωνα με τις οδηγίες τους ενδέχεται να επηρεάζουν την ικανότητα οδήγησης, σύμφωνα με την παράγραφο 9.

"7. Όποιος οδηγεί όχημα υπό την επίδραση οινοπνεύματος τιμωρείται ως εξής:

7α. Με διοικητικό πρόστιμο διακοσίων (200,00) ευρώ, εάν η συγκέντρωση οινοπνεύματος στο αίμα του κυμαίνεται από 0,50 g/l έως 0,80 g/l, μετρούμενη με τη μέθοδο της αιμοληψίας ή από 0,25 έως 0,40 χιλιοστά του γραμμαρίου ανά λίτρο εκπνεόμενου αέρα, όταν η μέτρηση γίνεται στον εκπνεόμενο αέρα με αντίστοιχη συσκευή αλκοολομέτρου.


***ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ:Σύμφωνα με το άρθρο 1, παρ. 3 της ΥΑ 2500/15/135-ι΄/ 6.9.2011 (ΦΕΚ Β΄2077/19.9.2011), ισχύουν τα ακόλουθα:

"3. Το διοικητικό πρόστιμο που προβλέπει η διάταξη της παραγράφου 7α του άρθρου 42 του ν.2696/1999, όπως ισχύει, επιβάλλεται στους οδηγούς της παρ. 1 του παρόντος άρθρου αν η συγκέντρωση οινοπνεύματος κυμαίνεται από 0,20 έως 0,80 γραμμάρια ανά λίτρο αίματος, μετρούμενη με τη μέθοδο της αιμοληψίας και από 0,10 έως 0,40 χιλιοστά του γραμμαρίου ανά λίτρο εκπνεόμενου αέρα, όταν η μέτρηση γίνεται στον εκπνεόμενο αέρα με αντίστοιχη συσκευή αλκοολομέτρου."
..................


7β. Με διοικητικό πρόστιμο επτακοσίων (700,00) ευρώ και με αφαίρεση, επιτόπου, της άδειας ικανότητας οδηγού για ενενήντα (90) ημέρες, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία του άρθρου 103 του παρόντος Κώδικα, εάν η συγκέντρωση οινοπνεύματος στο αίμα του είναι άνω του 0,80 g/l και μέχρι 1,10g/l, μετρούμενη με τη μέθοδο της αιμοληψίας ή άνω των 0,40 έως 0,60 χιλιοστών του γραμμαρίου ανά λίτρο εκπνεομενου αέρα, όταν η μέτρηση γίνεται στον εκπνεόμενο αέρα με αντίστοιχη συσκευή αλκοολομέτρου. Στην περίπτωση αυτή η άδεια ικανότητας οδηγού επιστρέφεται μετά την παρέλευση του τριμήνου, μόνο με την προσκόμιση του αποδεικτικού καταβολής του διοικητικού προστίμου.



7γ. Με φυλάκιση τουλάχιστον δύο (2) μηνών, διοικητικό πρόστιμο χιλίων διακοσίων (1.200,00) ευρώ και αφαίρεση, επιτόπου, της άδειας ικανότητας οδηγού για εκατόν ογδόντα (180) ημέρες, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία του άρθρου 103 του παρόντος Κώδικα, εάν η συγκέντρωση οινοπνεύματος στο αίμα του είναι άνω του 1,1 OgA μετρούμενη με τη μέθοδο της αιμοληψίας ή άνω των 0,60 χιλιοστών του γραμμαρίου ανά λίτρο εμπνεόμενου αέρα, όταν η μέτρηση γίνεται στον εκπνεόμενο αέρα με αντίστοιχη συσκευή αλκοολομέτρου. Στην περίπτωση αυτή η άδεια ικανότητας οδηγού επιστρέφεται
μετά την παρέλευση του εξαμήνου, μόνο με την προσκόμιση αποδεικτικού καταβολής του διοικητικού προστίμου.


*** Κατά το άρθρο 37 παρ.8 περ.α΄ Ν.4055/2012,ΦΕΚ Α 51/12.3.2012 (έναρξη ισχύος
από 2 Απριλίου 2012):

"Στο άρθρο 42 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 2696/1999 (Α` 57), γίνονται οι εξής τροποποιήσεις:


α) Οι αναφερόμενες στην περίπτωση γ` της παραγράφου 7 παραβάσεις τιμωρούνται με φυλάκιση τουλάχιστον δύο (2) μηνών και χρηματική ποινή χιλίων διακοσίων (1.200) ευρώ, καθώς και με αφαίρεση επιτόπου της άδειας ικανότητας οδήγησης για έξι (6) μήνες".


*** ΠΡΟΣΟΧΗ:Κατά το άρθρο 31 παρ.1 Ν.3904/2010,ΦΕΚ Α 218/23.12.2010:

"1. Ολες οι σε βαθμό πλημμελήματος αξιόποινες πράξεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 2696/1999 (ΦΕΚ 57 Α`), τιμωρούνται με κράτηση μέχρι έξι (6) μηνών και πρόστιμο μέχρι τριών χιλιάδων (3.000) ευρώ, εκτός από τις πράξεις των άρθρων 34 παρ. 12, 43 παράγραφοι

2 περιπτώσεις α`, β` και 4, 85 παρ. 5 και 98 παρ. 2, οι οποίες εξακολουθούν να τιμωρούνται ως πλημμελήματα, με τις αναφερόμενες στις οικείες διατάξεις ποινές".



7δ. Στις πιο πάνω περιπτώσεις α`, β` και γ` το όχημα ακινητοποιείται υποχρεωτικά και φυλάσσεται, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 46 του παρόντος και των, κατ` εξουσιοδότηση αυτού, εκδιδόμενων αποφάσεων. Ο έλεγχος και η βεβαίωση των παραβάσεων της παρούσας παραγράφου γίνεται από συνεργείο δύο τουλάχιστον αστυνομικών ή λιμενικών, εκ των οποίων ο ένας είναι ανακριτικός υπάλληλος."


*** Η παρ. 7 αντικαταστάθηκε ως άνω με το άρθρο 40 παρ.1 Ν.3542/2007,
ΦΕΚ Α 50/2.3.2007.ΠΡΟΣΟΧΗ: ΙΣΧΥΣ ΑΠΟ 3.6.2007


"8. Εάν ο οδηγός οχήματος καταληφθεί να οδηγεί και πάλι υπό την επήρεια οινοπνεύματος εντός δύο (2) ετών από προηγούμενη παράβαση της απαγόρευσης οδήγησης υπό την επίδραση οινοπνεύματος και η συγκέντρωση οινοπνεύματος στο αίμα του, κατά τη νέα παράβαση, είναι άνω του 1,10 g/l, μετρούμενη με τη μέθοδο της αιμοληψίας ή άνω των 0,60 χιλιοστών του γραμμαρίου ανά λίτρο εμπνεόμενου αέρα, όταν η μέτρηση γίνεται στον εμπνεόμενο αέρα με αντίστοιχη συσκευή αλκοολομέτρου, επιβάλλεται για κάθε περαιτέρω παράβαση ποινή φυλάκισης τουλάχιστον έξι (6) μηνών και διοικητικό πρόστιμο δύο χιλιάδων (2.000,00) ευρώ, καθώς και επιτόπου αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδηγού
για πέντε (5) χρόνια, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία του άρθρου 103 του παρόντος Κώδικα. Η αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδηγού, στην περίπτωση αυτή, αρχίζει κάθε φορά από τη λήξη του χρόνου της προηγούμενης αφαίρεσης. Στις περιπτώσεις αυτές, η άδεια ικανότητας οδηγού επιστρέφεται μετά την παρέλευση του συνολικού χρόνου αφαίρεσης της, μόνο με την προσκόμιση αποδεικτικού καταβολής των διοικητικών προστίμων.
Η περίπτωση δ` της προηγούμενης παραγράφου εφαρμόζεται αναλόγως."


*** Κατά το άρθρο 37 παρ.8 περ.β΄ Ν.4055/2012,ΦΕΚ Α 51/12.3.2012 (έναρξη ισχύος από 2 Απριλίου 2012):

"Στο άρθρο 42 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν.
2696/1999 (Α` 57), γίνονται οι εξής τροποποιήσεις:

β) Οι αναφερόμενες στην παράγραφο 8 παραβάσεις τιμωρούνται με φυλάκιση τουλάχιστον έξι (6) μηνών και χρηματική ποινή τουλάχιστον δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ, καθώς και με αφαίρεση επιτόπου της άδειας ικανότητας οδήγησης για πέντε (5) χρόνια."


*** Η παρ.8 αντικαταστάθηκε ως άνω με το άρθρο 40 παρ.2 Ν.3542/2007, ΦΕΚ Α 50/2.3.2007.ΠΡΟΣΟΧΗ: ΙΣΧΥΣ ΑΠΟ 3.6.2007


"9. Εάν ο οδηγός καταληφθεί να οδηγεί υπό την επίδραση τοξικών ουσιών ή φαρμάκων, που σύμφωνα με τις οδηγίες τους ενδέχεται να επηρεάζουν την ικανότητα οδήγησης, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον δύο (2) μηνών και με χρηματική ποινή τουλάχιστον διακοσίων (200,00) ευρώ και με αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδηγού για χρονικό διάστημα τριών (3) μέχρι έξι (6) μηνών, η οποία επιβάλλεται υποχρεωτικά από το δικαστήριο."


***ΠΡΟΣΟΧΗ: Κατά το άρθρο 37 παρ.8 περ.γ΄ Ν.4055/2012,ΦΕΚ Α 51/12.3.2012 (έναρξη ισχύος από 2 Απριλίου 2012):
"Στο άρθρο 42 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν.
2696/1999 (Α` 57), γίνονται οι εξής τροποποιήσεις:

γ) Οι αναφερόμενες στην παράγραφο 9 παραβάσεις τιμωρούνται με φυλάκιση τουλάχιστον δύο (2) μηνών και με χρηματική ποινή τουλάχιστον πεντακοσίων (500) ευρώ, καθώς και με αφαίρεση επιτόπου της άδειας ικανότητας οδήγησης για χρονικό διάστημα τριών (3) μέχρι έξι (6) μηνών".


*** Η παρ.9 αντικαταστάθηκε ως άνω με το άρθρο 40 παρ.3 Ν.3542/2007,
ΦΕΚ Α 50/2.3.2007.ΠΡΟΣΟΧΗ: ΙΣΧΥΣ ΑΠΟ 3.6.2007



10. Στις περιπτώσεις των παραγράφων 7 εδάφιο γ` και 8 του άρθρου αυτού, η παράβαση τιμωρείται, παράλληλα και ανεξάρτητα από τις ποινικές και λοιπές κυρώσεις που προβλέπουν οι διατάξεις αυτές, και με την ποινή της αφαίρεσης των κρατικών πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος για χρονικό διάστημα από δέκα (10) ημέρες έως έξι (6) μήνες, η οποία επιβάλλεται από το δικαστήριο. Η κύρωση αυτή δεν ισχύει για τις
περιπτώσεις των κατηγοριών οχημάτων του άρθρου 103 παρ. 4 στοιχεία α`και β` του παρόντος.



"11. Οι διατάξεις των παραγράφων 1 έως και 6, εφαρμόζονται κατ` αναλογία στους κυβερνήτες ή χειριστές των μικρών σκαφών και των θαλάσσιων μέσων αναψυχής, η κίνηση και κυκλοφορία των οποίων καθορίζεται με τους Γενικούς Κανονισμούς Λιμένα, που εκδίδονται κατ` εξουσιοδότηση του άρθρου 156 του Κ.Δ.Ν.Δ., καθώς και στους κυβερνήτες των πλοίων αναψυχής του Ν. 2743/ 1999 (ΦΕΚ 211 Α), εφόσον αυτά δεν έχουν συγκροτημένο πλήρωμα. Στις περιπτώσεις αυτές, εφαρμόζονται κατ` αναλογία και οι ποινικές διατάξεις της παραγράφου 7 και επιβάλλονται οι διοικητικές κυρώσεις του άρθρου 157 του Κ.Δ.Ν.Δ., με τη διαδικασία που ορίζεται σ` αυτό".


*** Η παρ.11 αντικαταστάθηκε ως άνω με το άρθρο 42 Ν.3153/2003, ΦΕΚ Α 153/19.6.2003.


*** Το άρθρο 42 αντικαταστάθηκε ως άνω από την παρ.2 του άρθρου 43 του Ν.2963/2001 (Α` 278). Με το άρθρο 50 του αυτού νόμου καταργήθηκε το (προφανώς προισχύσαν )άρθρο 42


*** ΠΡΟΣΟΧΗ:Βλ. σχ. και ΥΑ 43500/5691/2002 "Μέθοδοι διαπίστωσης χρήσης οινοπνεύματος, τοξικών ουσιών και φαρμάκων από οδηγούς κατά την οδήγηση οχημάτων, καθώς και από πεζούς που εμπλέκονται σε τροχαία ατυχήματα",ΦΕΚ Β` 1055/12.8.2002,


*** ΠΡΟΣΟΧΗ:Κατά το άρθρο 31 παρ.1 Ν.3904/2010,ΦΕΚ Α 218/23.12.2010:

"1. Ολες οι σε βαθμό πλημμελήματος αξιόποινες πράξεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 2696/1999 (ΦΕΚ 57 Α`), τιμωρούνται με κράτηση μέχρι έξι (6) μηνών και πρόστιμο μέχρι τριών χιλιάδων (3.000) ευρώ, εκτός από τις πράξεις των άρθρων 34 παρ. 12, 43 παράγραφοι 2 περιπτώσεις α`, β` και 4, 85 παρ. 5 και 98 παρ. 2, οι οποίες εξακολουθούν να τιμωρούνται ως πλημμελήματα, με τις αναφερόμενες στις οικείες διατάξεις ποινές".

 

Διαβάστε ακόμα:

babytips logo 220x70

To Babytips.gr είναι η πύλη πληροφοριών των νέων γονιών!

Βρείτε ιδέες για παιχνίδια, για δημιουργικές δραστηριότητες, ενημερωθείτε για την επικαιρότητα, για ιατρικά θέματα, για διατροφή, ανάπτυξη, ταξίδια κ.α.

Σας καλωσορίζουμε!